De eenzame stukjesschrijver - Reisverslag uit Ventura, Verenigde Staten van Yvonne, Bertjan en Mike - WaarBenJij.nu De eenzame stukjesschrijver - Reisverslag uit Ventura, Verenigde Staten van Yvonne, Bertjan en Mike - WaarBenJij.nu

De eenzame stukjesschrijver

Door: Zondag 20 augustus, dag 27

Blijf op de hoogte en volg Yvonne, Bertjan en Mike

20 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Ventura

Tulare - Ventura

Niet echt van vandaag maar daarom niet minder onderdeel van onze vakantie. Ik zag het op het nieuws net nadat ik het vorige verslag had geplaatst. Gisteren kwam op het nieuws dat als gevolg van bosbranden het stadje Wawona geëvacueerd moest worden. Hoewel we niet direct wawona konden plaatsen klonk het enorm bekend in de oren. En Google is dan je beste vriend. Wat blijkt: wawona zijn we eergisteren (vrijdag) door heen gekomen bij ons bezoek aan Yosemite. Wij dachten dat de branden onder controle waren maar kennelijk is de situatie dermate veranderd dat men toch tot evacuatie heeft besloten. We hebben dus geluk gehad dat we überhaupt Yosemite hebben kunnen bezoeken.

We gaan weer op weg naar de kust. Niet meer zo heet dus maar nog steeds aangename temperaturen tussen de 22 en 27 graden. Maar voordat we daar zijn een heel stuk cruisen over de snelweg. Wat nog wel aardig is om te vertellen is dat soms de huizen of andere gebouwen hier echt pal aan de snelweg staan. Ok, ik geef toe dat er soms nog een straat tussen zit maar dat is het dan echt wel. Hoezo geluidsoverlast of hoezo luchtverontreiniging? Dat komt allemaal niet in ze op.

Uiteraard zijn we nog een keer van de snelweg gegaan. De trouwe lezer weet dat dit is voor de lunchaankopen. Dat is dus niet zo bijzonder. Wat wel bijzonder was, was de auto die daar stond. Nu is alles in Amerika groter maar dit had ik nog niet eerder gezien bij een auto. Er waren twee traptreden nodig om in de auto te komen. Heel bijzonder om te zien. Wat ook nog steeds apart is, hoewel al aardig aan gewend, is dat rechtsaf door rood mag rijden. Je moet uiteraard wel stoppen maar als de weg vrij is dan mag je dus gaan. Dat wordt straks weer wat afleren in Nederland.

Voor we bij Ventura waren nog even afgeslagen bij een prachtig meer. Hier de lunch pakken leek fantastisch. Helaas bleek men een intree te vragen van 12 dollar en dat vonden we toch te gortig. Ook hebben we nog een afslag gepakt naar Santa Paula , naar historic downtown. Dat was helaas een beetje rustig. Nu weet ik wel dat het zondag is maar op de meeste plekken merk je daar helemaal maar dan ook helemaal niets van.

Nog een aardigheidje Is de trein die we onderweg tegenkwamen. Wat is daar nu zo bijzonder aan vraag je je misschien af? Ook hier geldt dat alles in Amerika groter is. Het was niet de eerste keer overigens dat we zo'n lange trein zagen maar wel dat Mike goed in staat was om het aantal wagons te tellen. Het waren er precies honderdelf. En de trein stond op een enkel spoor te wachten op een andere trein met minimaal 70 wagons. Balen als dan net voor je de spoorwegovergang dicht gaat zeg. Is ons gelukkig niet overkomen.

Uiteindelijk kwamen we dan in Ventura. Hier staat ons hotel voor vandaag en we konden ondanks het relatief vroege tijdstip al inchecken. De omgeving en het hotel bevallen zo goed dat we overwegen de laatste dagen hier te blijven. Het is een kleine 1,5 uur rijden naar bijvoorbeeld Beverly hills. Als je in LA een hotel hebt ben je ook al gauw drie kwartier tot een uur kwijt. Dus waarom zouden we nog verkassen? Met de receptioniste overlegd of ze een speciale deal kon maken als we drie nachten zouden blijven. Het aanbod was al mooi maar ik vond het niet speciaal genoeg. Morgen er het met de manager over hebben.

Na onze spullen in de kamer te hebben gezet zijn we naar het strand gelopen. We zitten daar een 1/2 mile vandaan en je kan de zee ruiken vanaf ons hotel. Eerst de houten pier op waar een paar restaurantjes zitten maar die vooral een prachtig uitzicht geeft en een hotspot voor vissers is. Tientallen probeerden daar vis te vangen en we hebben een paar geslaagde pogingen gezien. Downtown konden we niet zo snel vinden. Die bleek overigens later die avond ook op slechts een 1/2 mile te zitten maar dan de andere kant op.

Geeft niets want we hadden Santa Barbara gepland voor vandaag. Ook een stadje aan de zee met een pier. De auto geparkeerd en langs de verschillende kunstenaars met hun kraampjes gelopen. Lekker relaxt in het zonnetje en een aangename temperatuur. Net zoals op we meer plekken hebben gezien is hier het skateboarden (weer?) helemaal in. Razend handig hoe die gasten daarmee om kunnen gaan. Op de een of andere manier kan je ze zo herkennen vind ik, en dan bedoel ik niet door dat ze een skateboard bij zich hebben maar door houding en gedrag. Ook hier was overigens Downtown net de ander kant op maar ook iets verder. Daarom hebben we de auto gepakt en er door heen gereden. Zag er ontzettend gezellig uit maar we zijn er gezien het tijdstip niet meer gestopt. Komt misschien nog als we hier een paar dagen langer blijven en anders maar niet.

Ook vanavond overigens weer heerlijk gegeten. Nu eens niet bij een keten maar bij een familierestaurant met een inrichting zoals je die uit film kent. Lekkere comfortabele leren banken waarbij je in een soort trein compartiment zit. Uitzicht op de keuken waarbij de bestelling nog via briefjes aan zo'n ronddraaiend wiel wordt doorgegeven aan de kok. Het personeel is uiteraard ook niet de jongste maar dat maakt de sfeer helemaal af. Uiteraard was het weer zoveel dat we niet alles op kregen en de serveerster was ook hogelijk verbaasd toen we geen refill hoefden. Maar wij zaten mutje vol. Gelukkig is het restaurant bijna naast het hotel. We zijn zelfs te voet gegaan. Maar de fut was er bij Von een beetje uit en Mike wilde douchen. Ik wilde graag nog even naar het strand lopen en zo gezegd zo gedaan.

Ik zit dit verslag nu op de pier van Ventura te maken. De eenzame stukjesschrijver. Maar niet getreurd. Met mij hoef je geen medelijden te hebben. Mocht het al in je opkomen, niet doen. Ik had het veel slechter kunnen treffen toch?

Ik kijk naar de zonsondergang vanaf de pier naar de branding met in de verte de surfers die wachten op die ene perfecte golf. Met volop het geraas van de golven die onder mijn voeten te neer slaan. Wat wil je nog meer?

Morgen ga ik een lekker stukje hardlopen langs het strand van Ventura. Parallel ligt namelijk een verhard pad voor fietsers en voetgangers. Het klinkt misschien gek maar ik kijk er nu al naar uit.