Alternative facts: Levende oase - Reisverslag uit Bishop, Verenigde Staten van Yvonne, Bertjan en Mike - WaarBenJij.nu Alternative facts: Levende oase - Reisverslag uit Bishop, Verenigde Staten van Yvonne, Bertjan en Mike - WaarBenJij.nu

Alternative facts: Levende oase

Door: Dinsdag 8 augustus, dag 15

Blijf op de hoogte en volg Yvonne, Bertjan en Mike

08 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Bishop

Las Vegas - Bishop

Vanochtend onze spulletjes weer eens ingepakt om naar de volgende bestemming te gaan. Maar dit was nog niet 1,2,3 geregeld. We hebben dermate veel bij ons dat we twee keer moeten lopen en onze auto stond nou niet direct dichtbij. Dus voor we goed en wel op weg waren had ik de ochtend gymnastiek er al op zitten. Het uitchecken duurde niet al te lang. Kleine rij maar, in tegenstelling tot de rij voor de incheckbalie gisterenavond om 00:00. Wat een tijdstip om in te checken. Of zal het "alternative fact" zijn dat dit het vroegst mogelijke tijdstip is? Waren vast al die Aziaten die ons de hele avond ervoor al voor de voeten liepen. Ik werd geholpen door een man op leeftijd die eerst mijn kamer niet kon vinden, toen er een verkeerde naam in had staan om vervolgens uitgebreid uit te leggen hoe de magneetstrip van de uitrij kaart werkte. Heel belangrijk natuurlijk want je zou het maar eens verkeerd om doen. Wat dan hè, geen idee natuurlijk. Helemaal fraai was dat we bij het uitrijden de kaart gewoon aan een parkeerwacht moesten geven die vervolgens de pas in de machine doet waarna deze hem inslikt. Maakt dus totaal niet uit zolang je het maar niet dubbelgevouwen als een propje geeft.
Maar het was een zeer vriendelijke man en ook weer kenmerkend voor Amerika dat hij op hogere leeftijd (beduidend ouder als ik) nog werkte. Met plezier. Nu zou je kunnen zeggen dat Las Vegas verlies heeft opgeleverd en dan heb je nog gelijk ook. Ik hou het echter liever op het "alternative fact" zoals uitgevonden door de trump-administration. "It was great en we zijn weer een fantastic experience wijzer"

Het hotel ligt vlak langs de snelweg maar dat wil nog niets zeggen. Pas na menig bochtenwerk, omkeren, niet stoppen voor stopbord en af en toe flink gas gevend zaten we op de snelweg. Op naar Pahrump een tip van Susan van Hayday. En ik maar zeggen dat dat spel nergens goed voor is. Alternative fact is dat Hayday eigenlijk de verbeterde versie van TripAdvisor is. In Pahrump hebben we bij de super weer ons ontbijtje gepakt en de koffie bij de Mac. Ondertussen nog een oud vrouwtje in zo'n gemotoriseerde rollator haar auto helpen vinden. Ze werd al geholpen door een wat oudere bediende van de walmart maar die kon het ook niet vinden. Blijft toch lastig die grote parkeerplaatsen.

En dan naar Death Valley. Met de naamgeving zal Donald het ongetwijfeld niet eens zijn. Nee dit moet zijn een levende oase. Er is zelfs water te vinden en er staan tegenwoordig wat prachtige resorts in of zijn in aanbouw. Ik hoor het Donald of zijn communicatie adviseur zo zeggen. Maar mijn waarheid is toch dat het een hete en dooie boel is. En met heet bedoel ik heet. 48 graden of 117 Fahrenheit zoals de auto tijdens het rijden aangeeft. Desondanks er een paar keer uit. De eerste keer bij Zabriskie point. Een lekker steile heuvel op lopen om een soort van versteende duinen te zien. Pastel-achtig zelfs volgens Wikipedia maar ook een van de heetste plaatsen op aarde.

Op weg naar het visitor center bleek een prachtig complex gebouwd te worden. Mooie gebouwen, palmbomen er om heen en ik vermoed ook wel wat zwembaden. Maar op meer plekken was er nu meer bewoning als in mijn beleving de vorige keer. Echt opvallend.
Bij het visitor center de stempel voor Mike zijn paspoort gehaald. Daar stond een bord met de temperatuur verwachting en toen bleek dat bijna alles afgesloten was behalve "bad water".

Dat komt goed uit want daar zijn we nog nooit geweest. En zoals de naam doet vermoeden ligt daar inderdaad een plasje water. Niet groot maar het is er. En het heet "bad water" omdat er kennelijk in vroegere tijden een eigenwijze ezel was die dit niet wilde drinken waarop de eigenaar deze plek dus "bad water" heeft genoemd. Heel apart dat watertje zo midden in de woestijn. Daarom heen liggen zoutvlakten. Een stukje deze vlakte opgelopen en waar volgens Wikipedia Zabriskie erg warm is doet dit stukje daar niet voor onder. Normaliter hoop je dan op wat wind maar hier lijkt het dan of je je kop boven de op een kier openstaande vaatwasser houdt die net klaar is. Niet echt een succes dus. Voor de zekerheid nog wel even wat aarde voorzichtig geproefd want voor je het weet spelden die Amerikanen je maar wat op de mouw. Maar het is echt zout.

In het kader van 3x scheepsrecht zijn we een stuk verder op gestopt bij een natuurlijke brug. Je moest dan nog wel een halve mijl lopen en het zal je niet verbazen als ik je vertel dat het hier ook niet frisjes was. En hoewel we 1,5 mile over een grindpad naar boven hadden gereden met enorme stofwolken besloten we na het zien van het bord "Stop, extreme heat danger" weer de auto in te duiken.
Al met al is death valley best indrukwekkend en zeker aan te raden maar je moet je wel instellen op de hitte.

We hadden het gezien, nu op weg naar Bishop. Nog een heel stuk rijden maar voor ons de uitvalplaats naar de volgende bezienswaardigheden. Maar zo snel als ik het hier type ging het niet. Heel veel bochtenwerk en hoogte verschillen. Max Verstappen zal er ongetwijfeld blij mee zijn want er is volop kans om in te halen. Maar het houdt ook behoorlijk op.
Na het vele bochtenwerk dan weer eindelijke die lange rechte wegen. Mooi om wat tempo te maken want we moeten ten slotte nog een heel stuk. Begint die gast van de navigatie ineens te roepen "je hebt 6 mile te hard gereden". Ik zeg " fake News", het moet zijn " zo, je schiet nu eindelijk weer eens lekker op".

Vandaag en morgen overnachten we in een super8 hotel. Niets mis mee, maar na de luxe overnachtingen van de afgelopen week, vanaf Page t.m. Luxor van gisteren, is het toch even wennen. Ik schrijf nu dit stukje vanaf de galerij met uitzicht op het parkeerterrein. Ik kan niet anders dan nog even weg mijmeren naar bijvoorbeeld Page met een heerlijke stoel, balkon, goede muziek en een fantastisch uitzicht over Lake Powel. En dat is toch echt anders en hoe hard ik er ook over nadenk daar kan ik echt geen alternative fact van maken.

Zo zie je maar. Je kan zeggen wat je wil van Trump maar met de introductie van nieuwe termen zoals "alternative fact" biedt dit ook weer leuke mogelijkheden voor mij als stukjesschrijver. Het is maar net hoe je tegen de wereld aankijkt.