Twee keer zo warm, ik heb het gemist - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Yvonne, Bertjan en Mike - WaarBenJij.nu Twee keer zo warm, ik heb het gemist - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Yvonne, Bertjan en Mike - WaarBenJij.nu

Twee keer zo warm, ik heb het gemist

Door: Donderdag 17 augustus, dag 24

Blijf op de hoogte en volg Yvonne, Bertjan en Mike

17 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Fresno

Oakland - Fresno

Vandaag is de laatste dag rond San Fransisco en laten we daarmee ook de airbnb achter. Het heeft wel wat, zowel positief als wat mindere punten. Mike vond het echter niets dus we hebben wel besloten om geen airbnb straks in LA te nemen. Ook nu hebben we gekozen voor een wat luxer hotel. Dat had nog wel wat voeten in de aarde want Von wilde graag een hotel in Oakhurst. En we zaten in Oakland. De prijzen waren echter niet in de categorie die we wilden. Na heel wat zoeken toch wat gevonden. Maar net voordat ik op betalen drukte en we het nog een keer controleerde bleek het in oakdale te liggen. Uiteindelijk is het Fresno geworden. Wel wat verder van Yosemite maar dat moet dan maar.

Na via tekst afscheid te hebben genomen van Lena gingen we op weg. Lena had gezorgd dat er van alles en nog wat in huis was en regelmatig gevraagd of ze kon helpen en/of dat alles Ok was. En ze had nog een aantal tips gegeven. Niets als complimenten daarvoor.
Daarna eerst voor de zoveelste keer tanken. En dat blijft toch opletten. In Nederland is benzine groen en diesel zwart. Hier niet zodat je voor je gevoel steeds de verkeerde moet pakken.
De eindbestemming was dus bekend maar voor dat we daar naar toe gingen wilden we eerst langs Berkely. Een bekende universiteitsstad met een grote campus. We vertrokken met mist, hoe kan het ook anders in de San Francisco bay area. De temperatuur kwam ook niet boven de 16-17 graden. Spijkerbroek was dus op zijn plaats. Misschien was het daarom in Berkeley ook wel zo rustig. In eerste instantie konden we het bijna niet vinden omdat het allemaal voetgangersgebied is of dat je een vergunning nodig hebt. Maar wat we van de buitenkant wel konden zien is dat het verre van levendig is en niet uitnodigend. Beetje een tegenvaller maar niet getreurd.

We hadden ook nog Sausalito in de achterzak zitten. Met de fiets niet gedaan omdat we besloten de Golden Gate ook vanuit de andere kant met de fiets te doen. Het is echter wel een aanrader en daarom vandaag dan met de auto. Vandaag niet over de Bay bridge maar de Richmond-San Rafael Bridge. Een stuk rustiger maar ook een tol brug. Wat wel handig is dat je alleen hoeft te betalen als je San Francisco in wil. Scheelt toch een stuk file.

Vlak voordat we Sausalito in draaide even een short stop bij de Starbucks. Zou het vandaag dan wel lukken om een bakkie te scoren. In ieder geval was er een toilet en die moesten we sowieso hebben. Maar ook de koffie lukte alleen werd er iets te veel in rekening gebracht. Kennelijk probeerde men hier de extra tolheffing als nog binnen te krijgen. Geen issue en die wordt keurig terug gestort op de 2e creditkaart. De tweede ja omdat de eerste bijna op zijn limiet zit. Apart trouwens om te zien dat Starbucks eigenlijk een soort werk of ontmoetingsplek is geworden. Bijna iedereen zit wel met een tablet, laptop of telefoon daar.

In Sausalito begon de zon door te breken. Prachtig om te zien hoe de mist nog als banken in de heuvels lag. We zijn lekker langs de haven gewandeld om ons te vergapen aan de boten. Niet verkeerd daar. De boulevard is trouwens ook prima om langs te slenteren. Wat ons met name opviel waren de vele fietsers die wel Sausalito aandeden en de toch wat oudere leeftijd van de meeste bezoekers. Na een uurtje rond gestruind te hebben zijn we in de auto gestapt om naar het drijvende deel van de stad te gaan. Dit zijn allemaal woonboten die vooral door kunstzinnige en/of eigenzinnige mensen wordt bewoond. Hoewel we niet de privé pieren op mochten kregen we toch een aardig beeld van die wijk. Sommige boten zagen er prima uit maar er zaten er ook heel wat tussen waar ik echt niet in zou willen wonen. Leuk en apart om te deze aparte wijk te zien.

Na deze stops op weg naar Fresno. Onderweg nog even onze gebruikelijke lunch gescoord bij een super, alhoewel eigenlijk was het ons ontbijt/lunch. Wat we al vreesden werd daarna werkelijkheid. We moesten een heel stuk vandaag en de snelweg was een drama. File na file, rijen dik. Gelukkig hebben we mobiel internet en de route die we namen was weliswaar de kortste maar duurde het langst. Diverse ongelukjes op de weg met geblokkeerde rijwegen. Met behulp van googlemaps een alternatief gevonden die langer maar wel veel sneller was. Wederom een bewijs dat onze usasim een goede keuze is geweest.

Het landschap veranderde weer constant. Vanuit een stedelijk gebied kwamen we in een stuk droger gedeelte. Er was nog wel begroeiing maar het was een geel landschap. Daarna kwamen nog boomkwekerijen, mandarijnen of sinaasappelen (zie jij het verschil als je er met 65 mile per uur langs raast?), en een compleet groen landschap om uiteindelijk weer te eindigen in stedelijk gebeid met zijn enorme Fly overs.

In Fresno aangekomen bleek het 37 graden te zijn. Ik heb in vorige verslagen wel eens "geklaagd" over de warme temperatuur. Maar na het spijkerbroeken weer in de San Francisco bay area moet ik eerlijk bekennen dat dit weer heel lekker aanvoelt. Twee keer zo warm, heerlijk. Morgen weer lekker in korte broek.
We wilden eten in de Pizzahut. Na de mislukking in Oakland zou het nu toch wel lukken? En ja het lukte prima. We hadden zelfs nog een mazzeltje. Liefst 3 man waren er nodig om onze bestelling op de kassa aan te slaan. En ik weet niet hoe ze het hebben gedaan maar ik blijk 15 dollar met een coupon (?) betaald te hebben. Geleerd van de vorige keer gingen we nu voor 2 medium pizza's en cheesesticks. Was zelfs nu nog (iets) meer dan voldoende. Zo zie je maar, soms zijn in het verleden behaalde resultaten wel een garantie