4 aug: Whale watching in Victoria of Amerika? - Reisverslag uit Victoria, Canada van Yvonne, Bertjan en Mike - WaarBenJij.nu 4 aug: Whale watching in Victoria of Amerika? - Reisverslag uit Victoria, Canada van Yvonne, Bertjan en Mike - WaarBenJij.nu

4 aug: Whale watching in Victoria of Amerika?

Blijf op de hoogte en volg Yvonne, Bertjan en Mike

05 Augustus 2012 | Canada, Victoria

Gisterenavond dan toch de knoop door gehakt. We hebben het al meerdere malen gehad over de back to basic dus je zult wel begrijpen dat we gekozen hebben voor...... inderdaad de luxe boot. Die met eten, drinken en toilet aan boord. De boot gaat net zo hard dus waarom niet. Het word de Ocean Magic II van de Prince of Whales. Nadat de knoop was doorgehakt ook gelijk maar gereserveerd want het is erg druk hier in Victoria. Er is een of andere feest dag/weekend dus dan maar geen risico lopen. Bovendien waren er hier geen reserveringskosten maar moesten we direct het volledige bedrag betalen. We hadden ons lesje wel geleerd dus daar hadden we nog even specifiek naar gekeken.

Aangezien whale watching het enige is dat vandaag op het programma staat en we pas om 12:15 uitvaren hebben we vanochtend lekker rustig aangedaan. Wekker op 8:30 en daarna op het gemak naar de supermarkt voor het ontbijt en de lunch. Daarna toch nog redelijk vroeg op weg naar Victoria omdat we maximaal 11:15 ingecheckt moesten zijn. Maar we waren er kennelijk erg vroeg want de lijst moest nog gemaakt worden en we kregen de nummers 1,2 en 3. Na het inchecken nog even door het centrum gelopen en vervolgens weer tijdig terug. Daar bleek dat het reserveren toch wel handig was want er was een Nederlands gezin dat niet meer mee kon.

Om 12:05 begon het boorden. We wilden graag bovenaan in de openlucht zitten, en dat is ook gelukt. Het is overigens bloedheet en ik vraag me echt af waarom we nog een trui en een jas hebben meegenomen. Maar toen we met 76 man de haven uit waren bleek het toch wel handig te zijn. In ieder geval een trui want de temperatuur daalde binnen een paar seconden met 10 graden.
Tijdens de tocht veel uitleg. Zo krijgen we te horen dat we waarschijnlijk maar 1 soort walvissen tegen zullen komen. Welke dat is blijft spannend want er zijn humpback wales, Orcas en nog een paar merken.
De boot gaat met een snel tempo door het water waarbij de motoren het water zeker 2 meter hoog achter zich op spatten. Na verloop van tijd kregen we het seintje dat we moesten gaan opletten. Iedereen uiterst alert natuurlijk en vele malen vals alarm.

Maar dan toch ineens zijn ze daar dan. In de verte zien we water op spuiten maar vooral ook andere boten liggen. Daar moeten we dus op af. Het blijken 2 humpback wales te zijn. Dis is een van de grootste walvissen die er zijn. Vele malen groter dan bijvoorbeeld de Orcas. Maar wat zijn ze ongelofelijk ver weg. Als dit het is dan is dat toch wel een tegenvaller eerlijk gezegd. Er wordt uitgelegd dat we ondertussen in Amerikaanse wateren zitten en dat we een afstand van 200 meter moesten halen. Dat kan allemaal wel waar zijn maar we willen die beesten van dichtbij zien. Op de video kan ik ze niet eens vinden. Maar langzaam maar zeker komen we toch dichterbij en zijn ze heel goed te zien. Ze zijn echt enorm groot en op een gegeven moment komen ze recht op ons afzwemmen. Lang niet zo beangstigend als met die beren bij de riviersafari overigens. Maar ze waren nu wel heel goed te zien. Om de zoveel tijd duiken ze onder om dan weer ergens anders boven te komen. Op eens waren ze wat langer onder. Waar konden ze nu zijn gebleven want 1 ding is zeker, ze moeten boven komen om adem te halen. Volgens de deskundige aan boord zouden ze wel eens links voor de boot naar boven gekomen. Boot helt naar link dus over van iedereen die die beesten wil zien of vast wil leggen op foto/video.

Maar niet Von hoor. Nee die gaat aan de andere kant zitten. Nou heeft die wel vaker moeite met het verschil tussen links en rechts maar dit keer had zij het bij het rechte eind. Plotseling, vlak naast de boot aan de rechterkant komen die beesten ineens boven. Precies voor lens van Von. We hebben nog geen idee hoe de foto's geworden zijn maar ik heb goede hoop dat er een paar hele mooie bijzitten.

Naar een 1/2 uurtje tot 3 kwartier rond die beesten te hebben gecirkeld (of was het andersom) zijn we weer verder gegaan naar Race Rocks. Mooie naam misschien maar volledig misplaats. Want wat we daar aantroffen waren voornamelijk luierende zeehonden, zeeleeuwen en zeeolifanten. Dus geen race of pitspoezen. Hoewel, er was er 1 met een nummer (235R) in zijn vacht gegraveerd. Niet klein, maar over zijn hele zijkant. Ook de gids had geen idee waar het vandaan kwam en ging het rapporteren aan de autoriteiten. Voor de rest wel veel gebrul en af en toe een klein gevecht maar toch te weinig beweging om dit al een race te betitelen. Of het moest zijn " wie stinkt er het meeste". Want daar komt toch een meur van die beesten af. Maar voor de rest zijn ze vooral log en grappig om te zien.

Na dit spektakel terug naar de haven.
De bootreis heeft 3 uur geduurd en we hebben nu in het wild echte walvissen gezien. Indrukwekkend en de moeite waard. In de haven is het weer bloedheet dus de truien en jassen kunnen weer gerust uit.

Het pas 16:00 en stalend weer. Dus stel ik voor om naar het meer te gaan. In eerste instantie wordt nog OK gezegd maar in het hotel blijkt de vermoeidheid toch toegeslagen te hebben. Besloten wordt dan ook om het meer het meer te laten. We gaan lekker rustig aandoen. Wat lezen en vanavond nog wat eten.
Het idee was om vanavond terug te gaan naar het centrum voor het eten. Maar er zijn ondertussen 3 enorme (en dan bedoel ik ook echt enorme) cruiseschepen aangekomen zodat het naar verwachting barstens druk zal zijn. We zien straks wel of we de fut nog hebben voor het slenteren door het centrum, op zoek naar een plek om te kunnen eten.

Hoewel we dus weinig gedaan hebben was het een indrukwekkende dag waarbij we dingen hebben gezien die we nog nooit eerder hadden gezien.